Dabei ist Ontologisieren oft Analogisieren. Informatik kann aber auf diese Weise in der Anwendung der philosophischen Rede von Ontologie demonstrieren, wieviel an dieser klar und deutlich ist. Man kann die gesamte aristotelische Metaphysik, worin Popper (1992b:12f) in seinem jugendlichen Leichtsinn nur unfruchtbare Wortmacherei und trockenes Systematisieren gesehen hat, als ein derartiges Projekt lesen. Noch nicht einmal in der Metaphysik des von ihm selbst vertretenen Realismus [2]) fand Popper (1964a:85) einen Nutzen, außer dass sie vielleicht Intuitionen auf die Sprünge helfen könnte. Dass eine Ontologie eine notwendige Voraussetzung zum Aufbau einer sinnvollen theoretischen Kommunikation darstelle, kam ihm gar nicht in den Sinn. Hier wäre auch zu überdenken, ob Poppers und Alberts (1954a:43, Anm.45) häufig geübte Kritik an der Ontologisierung methodologischer Fragen (z.B. Kausalprinzip) in der geübten Schärfe jeweils berechtigt ist, oder nicht ebenfalls ein Schuss darstellt, der nach hinten losgegangen ist. Ockhams metaphysik-kritische Maxime ist gegen die vorschnelle Verdinglichung von Begriffen und von Sprache gerichtet sowie auf den Vorrang der Methode innerhalb von Wissenschaft (Imbach 1981a:238f). Wird aber alle Ontologie auf Methode reduziert, bleibt völlig unklar, worauf sich diese Regeln denn beziehen, ja über welches Universum überhaupt gesprochen wird. Und wir können gewisse Probleme überhaupt nicht mehr formulieren [3]).
[1]) "1. Clarity: An ontology should effectively communicate the intended meaning of defined terms. Definitions should be objective. While the motivation for defining a concept might arise from social situations or computational requirements, the definition should be independent of social or computational context. Formalism is a means to this end. When a definition can be stated in logical axioms, it should be. Where possible, a complete definition (a predicate defined by necessary and sufficient conditions) is preferred over a partial definition (defined by only necessary or sufficient conditions). All definitions should be documented with natural language.
2. Coherence: An ontology should be coherent: that is, it should sanction inferences that are consistent with the definitions. At the least, the defining axioms should be logically consistent. Coherence should also apply to the concepts that are defined informally, such as those described in natural language documentation and examples. If a sentence that can be inferred from the axioms contradicts a definition or example given informally, then the ontology is incoherent.
3. Extendibility: An ontology should be designed to anticipate the uses of the shared vocabulary. It should offer a conceptual foundation for a range of anticipated tasks, and the representation should be crafted so that one can extend and specialize the ontology monotonically. In other words, one should be able to define new terms for special uses based on the existing vocabulary, in a way that does not require the revision of the existing definitions.
4. Minimal encoding bias: The conceptualization should be specified at the knowledge level without depending on a particular symbol-level encoding. An encoding bias results when a representation choices are made purely for the convenience of notation or implementation. Encoding bias should be minimized, because knowledge-sharing agents may be implemented in different representation systems and styles of representation.
5. Minimal ontological commitment: An ontology should require the minimal ontological commitment sufficient to support the intended knowledge sharing activities. An ontology should make as few claims as possible about the world being modeled, allowing the parties committed to the ontology freedom to specialize and instantiate the ontology as needed. Since ontological commitment is based on consistent use of vocabulary, ontological commitment can be minimized by specifying the weakest theory (allowing the most models) and defining only those terms that are essential to the communication of knowledge consistent with that theory." (Gruber 1993a)
[2]) "Aber wir können die Dinge nur sehen, wie wir sie sehen, und kennen, wie wir sie kennen. Es ist sinnlos zu fragen, wie sich der unbesehene, nicht erkannte Gegenstand zu dem unserer Erfahrung verhält. So trägt die unserem Erkennen gegebene phänomenale Welt die Züge der Erfassungsweise und Begriffsbildung des erkennenden Subjektes. Zugleich muss man aber der Versuchung widerstehen, logische Schwierigkeiten und eine letztliche Undurchsichtigkeit durch die Annahme zu vermeiden, der Geist spinne die Welt aus sich heraus, oder mit einer anderen Wendung, die Begriffsbildung sei völlig konventionell und willkürlich." (Rickman 1974a:106)
[3]) "We must beware of solving, or dissolving, factual problems linguistically; that is, by the all too simple method of refusing to talk about them." (Popper 1973a:294)
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