Dies ist der gebündelte Versuch einer Replik auf: Karl R. Popper, Das Elend des Historizismus, was eine Replik darstellte auf: Karl Marx, Das Elend der Philosophie, was eine Replik darstellte auf: Proudhon, Die Philosophie des Elends

22.10.2005

Fundamentalismus: die Guten und die Bösen

Die politische Relevanz solch globaler kognitiver Schemata [1]) wie das Ost/West- oder Nord-Süd-Sche­ma nimmt unter den Bedingungen der Globalisierung eher noch zu. Bedenklich stimmt hier zusammen eine mo­ra­li­sie­ren­de Tendenz der amerikanischen Rechten, vom reli­gi­ösen Fun­da­mentalismus zur Meinungsterrorwelle unter McCarthy [2]), von der Lewinsky-Af­fä­re (Leites 1988a) bis zum Kosowo-Krieg, worin sich einmal wie­der die moralische Ideologi­sie­rung [3]) der US-Außenpolitik auszudrücken vermochte. Dies geht zu­rück bis in die 50er Jah­re. Wir alle dürfen uns darüber freuen, dass dieser Kampf zwischen den „Söhnen des Lichts“ und den „Söhnen der Finster­nis“ (Topitsch 1966a:51f) zufälligerweise keine atomare End­lö­sung ge­fun­den hat.

Dass diese scharfe Begriffsgegenüberstellung ihre Fortsetzung in der scharfen Unterschei­dung zwischen ver­nünftigen und unvernünftigen Menschen findet, ist psychologisch einleuch­tend. Es verwundert daher nicht, dass Popper bei einer Reihe von Autoren und Kollegen findet, dass ein Gespräch mit ihnen zweck­los und jedes Argument Zeitvergeudung ist (Agassi 1993a). In­sofern kommt Poppers Kritischem Ra­tiona­lismus eine ähnliche kognitiv-motivationale Funk­ti­on zu wie einer jeden prophetischen, aufs Sub­jekt gestellten Ideologie [4]). So unbestimmt der kritisch-ratio­na­le Prophet die begriffliche Bestim­mung von „Rationalität“ lässt, so bestimmt wer­den diese Leerstellen ide­ologisch ausgefüllt durch die konkrete Einordnung in ein 2-La­ger-Schema und die histo­risch genaue Bestimmung der ei­ge­nen politisch-historischen Iden­tität, die dann leicht als Frei­brief zu entsprechendem politischen Handeln genommen wird.



[1]) „Die Differenz und Inkompatibilität von Lebensformen und Lebensverhältnissen und die antagonistische Wech­sel­sei­tig­keiten von Weltbildern ist eben keine Form sozialer Beziehungslo­sig­keit, sondern im Gegenteil: Diese Differenzen konsti­tu­ie­ren jenes Beobachtungsschema, das Ge­sell­schaft als Weltgesellschaft erscheinen läßt. Sie zwin­gen uns dazu, das Lokale als das andere des Globalen zu sehen und das Globale nicht als abstraktes Theoretikum, sondern als denjenigen Hori­zont, an dem sich Lokalitäten begegnen und ihrer strukturellen epistemologischen Ähnlichkeit ge­ra­de in der Wahrnehmung ihrer Unter­schied­lichkeit gewahr werden." (Nas­sehi 1998a:156)

[2]) "Marxism's influence on Functionalism is part of the still unwritten history of the Functio­nal Sociology that developed in a middle-class society where Marxism was politically anathema, whe­re the taint of Marxism could cripple academic careers, where Marxism was often dismissed out of hand as an outdated theory or as a mere ideology or, as a 'religion' by those same people who otherwise professed to a respect for religion. In such circumstances, some Functionalists found the use of Marxism so inexpedient and dangerous that they repressed their own awareness of their own actual reliance upon it, so that they would not feel anxious about using it, and, at least, simply screened out its open manifestations so they would not be subject to reprisals. If this conception of the matter seems discrepant with the self-image that academic scholars in the West have of their own intellectual autonomy and moral cou­rage, those who lived through (and still allow themselves to remem­ber) the impact of the McCarthy repression will know that it is not overdrawn: if generals and senators were intimidated, so too were professors. Thus some Functionalists borrowed from Marxism, but discreetly or somnambulistically." (Gouldner 1971a:448f) - "Increasingly, the policy of the Republican leadership in the House and Senate resembles that of another era - that of Sena­tor Robert Taft in the wake of the 1948 presidential election. The heyday of bipartisanship was ac­tu­ally between 1946 and 1948, when the Republicans, emboldened by their winning of a majority in Con­gress for the first time in 18 years, prepared for another electoral triumph in the presidential cam­paign of 1948. When Harry Truman upset all predictions and defeated the internationalist for­mer governor of New York, Thomas Dewey, the bitterness of the Republi­cans showed itself not on­ly in the ad hominem attacks by Senator Joseph McCarthy in his hysterical anticommunist cru­sa­de, but also in Senator Taft, who hoped to gain the Republican presidential nomination in 1952, a pri­ze he had vainly sought since 1940." (Chace 1998a) - Allem Anschein nach hat der Fun­da­men­ta­lismus mit President Bush jr. schließlich gesiegt (Maxwell 2001).

[3] ) „But since foreign policy has usually been within the frame of moral rather than pragmatic dis­course, the de­bate in the fifties became centered in moral terms. And the singular fact about the Communist problem is that, on a scale rare in American life, an ideological issue was equated with a moral issue and the attacks on communism were made with all the compulsive moral fervor which was possible because of the compulsive moral fervor which was possible because of the equa­tion of communism with sin." (Bell 1965a:120)

[4]) wie sie Bhatt (1999a:80f) etwa im alten wie neuen Hinduismus sieht: „... the idea that an­cient ‘wisdom’ and ‘light’, the (perceptually deferred) ‘secrets’ of nature and the universe were appre­hen­ded by superhuman ‘seers’ function exhaustively in modern pro­jects as dogmatic but barren sig­nifiers. These projects are not about the enormously complicated so­cial and cultural histories of Hinduism that are shielded from their followers, but are concerned in­stead to create subjects anew, subjects who­se ‘ownmost being’ is automatically equated with the qua­lities of purity, righteousness, truth, in­no­cence and bliss. This subjectivity that arbitrarily de­mands acknowledgement of its super­la­tive, trans­cendental, primal wisdom is a subjectivity that is con­stituted by a fundamental arrogan­ce that its claims of rectitude, bliss and purity can barely mask."

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