Die politische Relevanz solch globaler kognitiver Schemata [1]) wie das Ost/West- oder Nord-Süd-Schema nimmt unter den Bedingungen der Globalisierung eher noch zu. Bedenklich stimmt hier zusammen eine moralisierende Tendenz der amerikanischen Rechten, vom religiösen Fundamentalismus zur Meinungsterrorwelle unter McCarthy [2]), von der Lewinsky-Affäre (Leites 1988a) bis zum Kosowo-Krieg, worin sich einmal wieder die moralische Ideologisierung [3]) der US-Außenpolitik auszudrücken vermochte. Dies geht zurück bis in die 50er Jahre. Wir alle dürfen uns darüber freuen, dass dieser Kampf zwischen den „Söhnen des Lichts“ und den „Söhnen der Finsternis“ (Topitsch 1966a:51f) zufälligerweise keine atomare Endlösung gefunden hat.
Dass diese scharfe Begriffsgegenüberstellung ihre Fortsetzung in der scharfen Unterscheidung zwischen vernünftigen und unvernünftigen Menschen findet, ist psychologisch einleuchtend. Es verwundert daher nicht, dass Popper bei einer Reihe von Autoren und Kollegen findet, dass ein Gespräch mit ihnen zwecklos und jedes Argument Zeitvergeudung ist (Agassi 1993a). Insofern kommt Poppers Kritischem Rationalismus eine ähnliche kognitiv-motivationale Funktion zu wie einer jeden prophetischen, aufs Subjekt gestellten Ideologie [4]). So unbestimmt der kritisch-rationale Prophet die begriffliche Bestimmung von „Rationalität“ lässt, so bestimmt werden diese Leerstellen ideologisch ausgefüllt durch die konkrete Einordnung in ein 2-Lager-Schema und die historisch genaue Bestimmung der eigenen politisch-historischen Identität, die dann leicht als Freibrief zu entsprechendem politischen Handeln genommen wird.
[1]) „Die Differenz und Inkompatibilität von Lebensformen und Lebensverhältnissen und die antagonistische Wechselseitigkeiten von Weltbildern ist eben keine Form sozialer Beziehungslosigkeit, sondern im Gegenteil: Diese Differenzen konstituieren jenes Beobachtungsschema, das Gesellschaft als Weltgesellschaft erscheinen läßt. Sie zwingen uns dazu, das Lokale als das andere des Globalen zu sehen und das Globale nicht als abstraktes Theoretikum, sondern als denjenigen Horizont, an dem sich Lokalitäten begegnen und ihrer strukturellen epistemologischen Ähnlichkeit gerade in der Wahrnehmung ihrer Unterschiedlichkeit gewahr werden." (Nassehi 1998a:156)
[2]) "Marxism's influence on Functionalism is part of the still unwritten history of the Functional Sociology that developed in a middle-class society where Marxism was politically anathema, where the taint of Marxism could cripple academic careers, where Marxism was often dismissed out of hand as an outdated theory or as a mere ideology or, as a 'religion' by those same people who otherwise professed to a respect for religion. In such circumstances, some Functionalists found the use of Marxism so inexpedient and dangerous that they repressed their own awareness of their own actual reliance upon it, so that they would not feel anxious about using it, and, at least, simply screened out its open manifestations so they would not be subject to reprisals. If this conception of the matter seems discrepant with the self-image that academic scholars in the West have of their own intellectual autonomy and moral courage, those who lived through (and still allow themselves to remember) the impact of the McCarthy repression will know that it is not overdrawn: if generals and senators were intimidated, so too were professors. Thus some Functionalists borrowed from Marxism, but discreetly or somnambulistically." (Gouldner 1971a:448f) - "Increasingly, the policy of the Republican leadership in the House and Senate resembles that of another era - that of Senator Robert Taft in the wake of the 1948 presidential election. The heyday of bipartisanship was actually between 1946 and 1948, when the Republicans, emboldened by their winning of a majority in Congress for the first time in 18 years, prepared for another electoral triumph in the presidential campaign of 1948. When Harry Truman upset all predictions and defeated the internationalist former governor of New York, Thomas Dewey, the bitterness of the Republicans showed itself not only in the ad hominem attacks by Senator Joseph McCarthy in his hysterical anticommunist crusade, but also in Senator Taft, who hoped to gain the Republican presidential nomination in 1952, a prize he had vainly sought since 1940." (Chace 1998a) - Allem Anschein nach hat der Fundamentalismus mit President Bush jr. schließlich gesiegt (Maxwell 2001).
[3] ) „But since foreign policy has usually been within the frame of moral rather than pragmatic discourse, the debate in the fifties became centered in moral terms. And the singular fact about the Communist problem is that, on a scale rare in American life, an ideological issue was equated with a moral issue and the attacks on communism were made with all the compulsive moral fervor which was possible because of the compulsive moral fervor which was possible because of the equation of communism with sin." (Bell 1965a:120)
[4]) wie sie Bhatt (1999a:80f) etwa im alten wie neuen Hinduismus sieht: „... the idea that ancient ‘wisdom’ and ‘light’, the (perceptually deferred) ‘secrets’ of nature and the universe were apprehended by superhuman ‘seers’ function exhaustively in modern projects as dogmatic but barren signifiers. These projects are not about the enormously complicated social and cultural histories of Hinduism that are shielded from their followers, but are concerned instead to create subjects anew, subjects whose ‘ownmost being’ is automatically equated with the qualities of purity, righteousness, truth, innocence and bliss. This subjectivity that arbitrarily demands acknowledgement of its superlative, transcendental, primal wisdom is a subjectivity that is constituted by a fundamental arrogance that its claims of rectitude, bliss and purity can barely mask."
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